Het aantal ernstige fietsongelukken neemt toe. In 2022 zijn in Nederland 291 fietsers om het leven gekomen in het verkeer, 84 meer dan in het jaar ervoor. Mede daardoor gaan er steeds meer stemmen op om de fietshelm te verplichten.

Twee van de drie verkeersslachtoffers die bij de spoedeisende hulp terechtkomen, zijn fietsers. Vaak gaat het om 55-plussers met een elektrische fiets. In de meest gevallen is er geen sprake van een aanrijding, maar van een valpartij. Bijvoorbeeld na een botsing met een paaltje of als gevolg van een stoeprand.

Helmplicht
Toch is het maar de vraag of er in Nederland op korte termijn een algemene helmplicht voor fietsers komt. Die geldt nu alleen voor berijders van speed pedelecs. Vanuit de fietsende bevolking is er veel weerstand en ook de Fietsersbond is tegen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen minder snel de fiets zullen pakken als er een helmplicht is.

Veel minder ernstig letsel
Jammer, vinden de medische experts. Want als elke fietser een helm zou dragen, zou het aantal verkeersgewonden met ernstig letsel naar schatting met zo’n 2.500 per jaar afnemen. Ook vallen er dan naar verwachting jaarlijks 85 minder doden.

Schade en verzekering
Letselschade is in principe niet verzekerd via uw fietsverzekering. Bent u aangereden door een ander? Dan kunt u de tegenpartij aansprakelijk stellen voor eventuele letselschade. Naast lichamelijk letsel is de kans reëel dat ook uw fiets beschadigd is na een valpartij. Afhankelijk van de dekking die u heeft afgesloten, kunt u hiervoor soms wel een beroep doen op uw fietsverzekering.

Meer informatie
Heeft u een vraag over dit artikel of over een lopende of nieuwe fietsverzekering? Neem dan even contact met ons op. We helpen u graag verder.